Vi hade planerat en 17 dagar lång resa till Montreal och New England. Resan började med några dagar i Montreal innan vi hyrde en husbil i 14 dagar, och sedan avslutade vi med en natt på hotell innan vi åkte hem.
Vår son var cirka sex månader gammal när vi åkte, och vi hade aldrig varit längre bort med honom än en tur till Skagen. Därför var vi både lite nervösa och spända på hur det skulle gå. Denna resa skulle ju bli väldigt annorlunda från de resor som vi tidigare hade varit på. Det finns många praktiska saker som man måste ha koll på när man reser med en bebis, och vi har naturligtvis blivit många erfarenheter rikare, som jag vill dela med mig av här.

Läs våra allmänna tips för att resa med barn här

Vi hade planerat en rutt utan de allra största och kända nationalparkerna. Tanken var att om planerna ändrades en dag, vilket ju lätt kan hända med ett litet barn, så skulle vi inte behöva känna att vi missade något stort. Istället hade vi prioriterat mysiga campingplatser med bra faciliteter som låg inom kör- eller gångavstånd till vatten, skog eller stad.

De första dagarna i Montreal
Vi började vår resa i Montreal med några dagar för att uppleva staden. Montreal ligger i den östra delen av Kanada, där franska är huvudspråket, så här är alla skyltar på franska. Det är en mysig stad med kullerstensgator, kyrkor och fransk atmosfär. Vi besteg Mount Royal, varifrån vi hade en fantastisk utsikt över staden.

På road trip i New England
Härefter hämtade vi vår husbil och körde söderut, korsade gränsen till USA och övernattade i Burlington, Vermont. Här besökte vi Ben & Jerry's ursprungliga fabrik, som fortfarande är aktiv. Här kan man få en rundtur med smakprover.

Senare gick resan ner till Cape Cod, där vi hade några avkopplande dagar på en mysig campingplats och besökte kuststaden Provincetown, även kallad P-town. Staden ligger längst norrut på Cape Cod och är känd för sina goda skaldjur.

Vi hade hittat ännu en mysig campingplats nära Boston, och planen var att ta tåget in till staden för att uppleva storstaden. Tyvärr blev vår son sjuk, så vi fick ändra planerna och hoppa över Boston-besöket. Det innebar faktiskt att vi bara slappade på campingplatsen, myste och försökte få honom frisk igen. Han blev lyckligtvis mycket bättre efter ett par dagar, och det passade bra med att vi skulle köra vidare till nästa ställe, som var en stad vid stranden, Old Orchard Beach, som dock inte helt hade öppnat för säsongen, så där var lite ödsligt.
Nästa stopp var nära Acadia National Park i Maine. I Acadia gick vi en 10 km lång vandring till Eagle Lake, och underlaget var riktigt bra så det var lätt med barnvagnen. Dessutom åt vi alldeles färsk Maine-hummer i staden Bar Harbor, vilket klart var resans bästa måltid (och dyraste...).

Sista stoppet med husbilen var White Mountains i New Hampshire – ett mycket vackert och bergigt område med skog överallt. Vi övervägde att vandra, men valde istället att köra en sväng med husbilen. Vi körde bland annat via Kancamagus, som är en väg full med vattenfall, vackra utsikter och covered bridges, som området är känt för.
Till slut gick resan tillbaka till Montreal för att lämna tillbaka husbilen, där vi hade en natt på hotell innan flygresan hem.

Våra erfarenheter och bästa råd för att resa med bebis
  • Ta med en sleepcarrier i handbagaget - så har bebisen en plats att sova i på flygplatsen, och vi använde den också som säng i husbilen.
  • Fråga om sovkorg på flygplanet (om möjligt) – fråga din reserådgivare
  • Planera rutten så att varje körsträcka är max 2–4 timmar
  • Ha några körfria dagar
  • Ha inte för mycket inbokat - det kan hända oväntade saker på resan med en bebis
  • Kom ihåg termometer och eventuell medicin till barnet. Det hade vi inte tänkt på, så vi fick gå till ett lokalt apotek när Manfred blev sjuk.
  • Ta med en bra barnvagn. Vår kan fällas ner helt så att barnet kan sova i den, men den fungerar också bra för utflykter/vandringar.
  • När det är lång kö på flygplatsen får man nästan alltid gå före om man reser med en bebis. Om personalen inte säger något, så fråga bara om det finns en familjekö. Det fungerade varje gång, och på så sätt slapp vi undan några mycket långa köer, särskilt vid immigrationen och säkerhetskontrollen.
  • Gör research hemifrån om hur barnstolen fästs i husbilen. Vi kunde inte lista ut det, och personalen fick inte hjälpa oss pga. en statlig lag, så vi fick spendera en timme på att lista ut det innan vi kunde åka iväg.
  • Det kan vara kallt på planet, så kom ihåg varma kläder, och eventuellt en ny leksak till bebisen som kan fånga intresset om det skulle uppstå en gråtkris.

Utöver det är det viktigt att komma ihåg att du kan uppleva mycket även om du reser med en bebis, t.ex. vandringar i nationalparker eller sightseeing i storstäder. Du måste bara förbereda dig lite. Vi hade en fantastisk resa, och vi ska helt klart på fler resor alla tre väldigt snart. Faktum är att vi redan smått börjat planera nästa resa!

Har du blivit sugen på att själv resa iväg?
Se våra spännande reseförslag till Kanada och USA.

Du kan också skicka en förfrågan om prisförslag på en resa - så blir du kontaktad av en reserådgivare så snart som möjligt.